Jak Selen w Żywności Wpływa na Nasze Życie? 

Zaktualizowano 26 dni temu
Jak selen w żywności wpływa na nasze życie ?
Napisane przez: Łukasz Nowak

Coraz częściej mówi się o zawartości selenu w żywności i o tym jak wpływa on na ludzki organizm. Naukowcy przez wiele lat badali jego zdolności. Nie da się ukryć, że we wcześniejszych latach był on postrzegany jako toksyczny pierwiastek przyczyniający się do pogorszenia stanu zdrowia i funkcjonowania Twojego organizmu. Nic bardziej mylnego!

Obecnie selen w pożywieniu jest jednym z najbardziej poszukiwanych pierwiastków.

Pomimo, że w przyrodzie charakteryzuje się występowaniem w bardzo małych ilościach, jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu.

Jego skuteczność można zauważyć w walce z tarczycą czy wzmocnieniem układu odpornościowego.

Selen w pożywieniu jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania

Dodatkowo pomaga w walce z chorobami nowotworowymi, a wśród kobiet budzi szczególne zainteresowanie ze względu na swoje magiczne zdolności wpływania na poprawę włosów, paznokci i skóry.

A więc w czym można znaleźć selen?

Jakie Produkty są Bogate w Selen ?

Istnieje wiele produktów bogatych w selen. Jednak nie jego zawartość jest najważniejsza, lecz przyswajalność. Źródła selenu z reguły są dobrze wchłanianie, jednak selen w postaci organicznej jest znacznie lepiej przyswajalny w Twoim organizmie niż selen w formie nieorganicznej. Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale w zależności od tego jaki rodzaj tego pierwiastka przyjmujesz jego przyswajalność może się wahać w granicach 55%-65%.

Produkty bogate w selen to orzechy brazylijskie

Najlepszym czynnikami umożliwiającymi wchłanianie selenu są: białka (metionina), związki o właściwościach przeciwutleniających oraz witamina A, E i C. Dodatkowo trzeba pamiętać, że jego wchłanialność spada przy podwyższonej ilości siarki i metali ciężkich.

A więc, w jakich produktach możemy znaleźć selen?

Najbogatszym źródłem selenu są bezdyskusyjnie orzechy brazylijskie, łosoś i tuńczyk. Z racji tego, że selen w organizmie występuje wraz z białkiem, najlepiej spożywać produktu, które są w nie najbardziej bogate. Mam tu na myśli szczególnie: ryby, podroby, mięso, owoce morza, drożdże, mleko i przetwory. Jak widzisz selen w diecie może być całkiem przyjemny. Do produktów niezbyt bogatych w selen zaliczamy warzywa. Tylko czosnek, grzyby i suche nasiona roślin strączkowych stanowią wyjątek.

Skoro odpowiedzieliśmy sobie na pytanie w jakich produktach jest selen, czas zobaczyć jakie są jego właściwości.

Jakie Funkcje Pełni Selen w Twoim Organizmie ? 

Selen pełni ogromnie ważną rolę w organizmie. Odpowiedzialny jest za wiele procesów fizjologicznych i biochemicznych. Dzieje się tak dlatego, że jest składnikiem prawie 20 enzymów. Jeden z nich, jest substancją antyoksydacyjną, która ma na celu chronienie błon komórkowych przed szkodliwym działaniem nadtlenków. Jego silne właściwości przeciwutleniające wraz z połączeniem z witaminą E stanowią ochronę przed szkodliwym wpływem wolnych rodników.

Ten fragment w szczególności jest ważny dla mężczyzn. W momencie kiedy cierpisz na jakiekolwiek problemy seksualne, selen jest pierwiastkiem, który Ci pomoże. Nie tylko podniesie Twoje libido, ale także zwiększy Twoje moce seksualne. Więcej na temat problemów z potencją i jak sobie radzić znimi za pomocą diety opisywałem w artykule https://erektoportal.pl/dieta-na-potencje/.

Selen w organizmie ma właściwości przeciwutleniające

W przypadku kobiet selen również pełni ogromnie ważną rolę w organizmie. Jest on odpowiedzialny za prawidłową syntezę, aktywacje i metabolizm hormonów tarczycy. Jednocześnie sprawia, że poprawie znacznie ulega kondycja włosów, paznokci i skóry. Niweluje z niej wszelkie przebarwienia oraz chroni ją przed promieniowaniem UV.

Dodatkowo wpływa znacząco na obronę układu odpornościowego, a niektóre badania dowodzą, że selen spożywany w odpowiednich dawkach może chronić Cię przed chorobami nowotworowymi.

Ale co oznacza przyjmowanie odpowiednich dawek selenu?

Jakie są Skutki Niedoboru Lub Nadmiaru Selenu w Organizmie ?

Niedobór selenu wynika z niedostatecznej jego zawartości w Twojej codziennej diecie. Do najpoważniejszych skutków niewystarczającej zawartości tego pierwiastka w organizmie możemy zaliczyć zwyrodnienie wielu tkanek oraz narządów. Objawiać się one mogą chorobami mięśnia sercowego bądź chorobami układu kostki-stawowego.

Selen źródła niedoboru w organizmie można szukać w słabym jedzeniu

W przypadku kiedy zauważasz u siebie podatność na wszelkiego rodzaju infekcje czy wirusy, wiąże się to z osłabieniem Twojego układu odpornościowego, co znajduje swoje źródło w niedoborze selenu. Wieczne uczucie zmęczenia, większa ochota na spanie czy kiepska kondycja włosów również o tym świadczy.

Jeżeli jednak mowa o włosach, paznokciach czy skórze gorszy wpływ na nie będzie miało przedawkowanie tego pierwiastka. Dzieje się tak, gdyż w przypadku nadmiaru selenu dochodzi do zatrucia organizmu. Skutkiem tego jest wypadanie włosów, utrata bądź łamliwość paznokci oraz zapalenie skóry.

Odbicie przedawkowanie możemy odnaleźć również w nieświeżym oddechu, biegunce, depresji, uszkodzeniu nerek i wątroby czy anoreksji.

Zawartość w selenu w pożywieniu, tak jak już opisywałem wcześniej, jest zróżnicowana. Jednak bardzo ważna jest świadomość na temat tego ile selenu powinniśmy przyjąć. Jak widać, konsekwencje zarówno w przypadku niedoboru jak i nadmiaru tego pierwiastka mogą być bardzo poważne.

Część z nas zamiast wzbogacenia naszej codziennej diety o niezbędne produkty bogate w selen, wybiera zastosowanie suplementów diety. Oczywiście nie jest to złym rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że sięgając po nie musisz mieć pewność co do ich składu, a także dawkowania.

Jeśli interesują Cię też wszelkie tematy związane z problemami braku erekcji to na erektoportal.pl jest omawiana znaczna ilość ciekawych wątków.

Wpis został zainspirowany artykułem z webmd.com [1]

O Autorze
Łukasz Nowak
​Logowanie 18.06.2019
Jestem​ pasjonatem sportów, mieszkam w Warszawie. Spędziłem ostatnich 10 lat na czele branży zdrowia i fitnessu. W wolnym czasie doradzam w kwestiach zdrowotnych, pomagając znajomym i rodzinie wrócić do zdrowia, zachować świetną formę na przyszłość i wyrobić ​prawidłowe nawyki żywieniowe.