​Dieta z Czego się Składa? Co Należy Bilansować?

Zaktualizowano 17 dni temu
Napisane przez: Łukasz Nowak

Dieta z czego się składa? Mówi się że zdrowa dieta to dobrze zbilansowana dieta. Ale co należy bilansować?

Skład diety można podzielić najprościej na węglowodany, tłuszcze, białko.

Postaram się opisać krótko czym są te składniki każdej diety.

Węglowodany

Węglowodany są to szeroko spotykane w przyrodzie związki organiczne. W naszym organizmie spełniają funkcję zapasową i podporową. Składają się z węgla, wodoru oraz tlenu.

Dieta z czego się składa ?

Są łatwo rozpuszczalne w wodzie.

Stanowią jedno z głównych źródeł energii u ludzi. Określane są nazwami “cukry”, “sacharydy”.

W ludzkim pożywieniu dzieli się je na cukry proste i złożone.

Do prostych należą glukoza (cukier gronowy, trzcinowy, występuje w produktach roślinnych, sokach owocowych), fruktoza (występuje w owocach i miodzie, jest najsłodsza w porównaniu do innych węglowodanów), galaktoza.

Do złożonych (wielocukrów) należą skrobia (ciężko strawny cukier) , glikogen (występuje w mięśniach i wątrobie zwierząt), błonnik pokarmowy (celuloza, lignina, hemicelulozy, pektyny, które nie są trawione przez człowieka, nie są odżywcze i energetyczne, stosuje się jako środek do pobudzania ścianek jelita)

Węglowodany są głównym źródłem energii, są konieczne do utleniania kwasów tłuszczowych, w połączeniu z białkami i lipidami wykorzystane są do tworzenia struktur komórkowych.

Głównie występują w produktach roślinnych. Są to zboża, warzywa korzeniowe, warzywa bulwiaste, nasiona roślin strączkowatych. I oczywiście w produktach zbożowych typu makarony, mąki, kasze, płatki, pieczywo, niektóre przetwory owocowe. Znajdują się również w owocach.

Jeśli w ciele człowieka jest niedobór węglowodanów dochodzi do syntezy z białek oraz z tłuszczów. Jeśli w ciele jest ich nadmiar prowadzi to do nadwagi, cukrzycy.

Tłuszcze

Tłuszcze, nazywamy nimi składniki pokarmu (które określa się jako tłuszcze niewidoczne) jak i same produkty takie jak smalec, masło, margaryny, oleje jadalne (określane tłuszczami widocznymi).

Tłuszcze występują we wszystkich żywych organizmach. Dzielą się na proste i złożone. Tłuszcze jadalne pochodzą od roślin lub zwierząt. Te roślinne wydobywa się z nasion lub owoców roślin typowo oleistych, te zwierzęce z mleka zwierząt lądowych, tkanek, tkanek zwierząt morskich.

Źródłami tłuszczu pochodzenia zwierzęcego są masło, smalec, słonina, mięso, wędliny, jaja, produkty mleczne, rośliny. Źródłami tłuszczu roślinnego są produkty zbożowe i margaryny, oleje, warzywa.
Tłuszcze obok węglowodanów są głównym źródłem energii dla naszych narządów i tkanek.

Pozwalają robić organizmowi zapasy energii, są źródłem materiału do budowy błon komórkowych, stanowią źródła witamin, pozwalają je wchłaniać. Chronią przed utratą ciepła przez organizm, pomagają nerkom, żołądkowi.

W ciele zapotrzebowanie na tłuszcze zależy od wielu czynników (płci, wieku, stanu fizjologicznego, aktywności). Nadmierne spożywanie tłuszczu prowadzi do otyłości, chorób cukrzycy, niektórych nowotworów. Szacuje się że około 30%-40% przypadków raka u mężczyzn jest powodowane nieodpowiednim odżywianiem się, w którym główną rolę pełnią tłuszcze pochodzące z diety.

Nie należy przesadzać też i wyeliminować tłuszcze ze swojej diety, ponieważ są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Bez tłuszczy nie było by niezbędnej do życia energii.

Obecność w diecie tłuszczy jest niezbędna, zwłaszcza w przypadku ciężkich prac fizycznych. Do zdrowych tłuszczy należą wszystkie, które zaspokajają dzienne zapotrzebowanie. W przypadku niedoboru niektórych nienasyconych kwasów tłuszczowych mogą pojawiać się zaburzenia w pracy nerek i bezpłodność.

Białka

Białka to najważniejszy element budowy wszystkich organizmów. Jest to podstawowy element odżywczy. Białka budują aminokwasy. Możemy podzielić białka na podstawie budowy chemicznej, funkcji biologicznej, miejsca występowania (pochodzenia zwierzęcego i roślinnego).

Białka służą do regeneracji i budowy komórek oraz tkanek, są podstawowym składnikiem krwi, regulują jej ciśnienie, utrzymują równowagę kwasowo-zasadową, dostarczają organizmowi energii. W zależności od wieku, stanu fizjologicznego, masy ciała, płci zapotrzebowanie jest różne.

Jeśli występuje niedobór białek może zostać zahamowany wzrost, mogą nastąpić zmiany skórne. Nadmiar powoduje obciążenie nerek i wątroby, może prowadzić do rozwoju kamienicy nerkowej. Trzeba jednak pamiętać, że nasz organizm niema możliwości gromadzenia białka i trzeba je spożywać w diecie na określonym poziomie.

Jaka Powinna Być Dobra Dieta ?

Dieta dobra to dieta dobrana do danej osoby. Każda dieta składa się z odpowiedniej ilości węglowodanów, tłuszczy i białka. Bez znaczenia czy to jest dieta na potencje, czy codzienna. Dlatego przy układaniu diety należy wziąć pod uwagę kilka czynników między innymi takich jak wiek, waga, płeć, obciążenie pracą, sportem, aktualne problemy zdrowotne.

Co Zrobić Aby Trzymać się Diety ?

Czy są sposoby, aby pomóc sobie w utrzymaniu diety ? Oczywiście ! Co możesz dokładnie zrobić opisywałem w artykule Czy łatwo trzymać się diety“.  Po przeczytaniu tego artykułu napewno wpadniesz na dodatkowe pomysły w jaki sposób możesz spożywać jedzenie regularnie.

O Autorze
Łukasz Nowak
​​Logowanie 17.10.2019
Jestem ​wielbicielem zdrowego stylu życia i pasjonatem sportów, żyję sobie w Warszawie. Spędziłem ostatnich 10 lat na czele branży zdrowia i fitnessu. W wolnym czasie doradzałem też znajomym i rodzinie w kwestiach zdrowotnych, pomagając im wrócić do zdrowia. Oraz zachować dobrą formę na przyszłość i wyrobić właściwe nawyki żywieniowe.